Vývoj BMW er3 E36

22.07.2011 11:25

 Model E36

V pořadí již třetí generace trojkové řady, nesoucí interní označení E36, se objevila už v roce 1990. Designérem byl v tomto případě Claus Luthe a v celkovém vzhledu se odrazila i jeho předchozí práce na karosérii BMW řady 8.

Nové BMW mělo pochopitelně prostornější interiér než jeho předchůdce. Důraz byl kladen jak na pasivní tak i na aktivní bezpečnost posádky a přitom však zůstala zachována precizní ovladatelnost a sportovně střižený podvozek jak tomu bylo zvykem u předchozích modelů.
 Mnoho kritiků však tvrdilo, že BMW E36 již ztratilo charakter předchozích „trojek“. Na prodejních výsledcích, se ale tento názor rozhodně neodrazil.

Po uvedení do výroby byl k dispozici pouze klasický 4dveřový sedan, jemuž jako pohonné jednotky sloužily 4válce M40 ve verzi 316i (74kW), nebo 318i (84kW), dále pak nové šestiválce M50 2,0 (110kW) a 2,5 (142kW) – použité již v pětkovém BMW E34 a nakonec nový dieselový motor nesoucí označení M51 (325td) o výkonu 85kW. V letech 1992 až 1994 byla řada podstatně rozšířena jak o nové provedení karosérie tak o zbrusu nové pohonné jednotky.  Nejprve se objevila varianta Coupé kterou bylo možno, na rozdíl od sedanu, kombinovat s motorem M42 1,8l 16V (103kW) a tento model pak nesl označení 318is. Dále byl pak představen inovovaný šestiválec M50 s variabilním časováním ventilů VANOS. Krátce po verzi Coupé se objevilo z něj odvozené Cabrio a také špičková verze M3 poháněná třílitrovým šestiválcem

s označením S50, výkonem 211kW, dosahující maximální rychlosti elektronicky omezené na 250km/h.To už se psal rok 1993 a BMW uvedlo nové 4válcové motory M43 jenž nahradily starší M40. Nové motory sice nenabízely o mnoho větší výkony, avšak důraz byl kladen na optimalizaci agregátu, což mělo za následek lepší dostupnost výkonu ve větším spektru otáček. Kromě benzínových motorů byl také představen nový dieselový motor M51, který dostal navíc mezichladič stlačeného vzduchu a jeho výkon povyrostl z původních 85kW na 105kW. Rok 1994 znamenal pro E36 další evoluci – 4 nové motory a jedna nová karosérie.Pokud jde o motory, šlo o šestiválec M52 o objemu 2,8l a s výkonem 143kW, který ve výrobním programu nahradil verzi 325i. Dalším novým motorem byl 4válcový diesel 318tds o výkonu 66kW , dva nové 4válce M44 1,6l (77kW) a 1,8l (103kW) označované jako 316ti a 318ti určené pro novou verzi karoserie. Tou byla verze Compact, jakési coupé se zkrácenou zádí, která měl zaujmout hlavně mladé lidi toužící po svém prvním BMW. Mnoho z nich ale považovalo tento malý hatchback spíše za něco, co značku poškozuje a snižuje její prestiž.

V roce 1995 byla uvedena dlouho očekávaná verze Touring, u tohoto kombi nešlo ani tak o jeho užitnou hodnotu jako spíše o styl a sportovní vlastnosti. Ve stejném roce byl navíc ještě představen další z řady šestiválců M52, tentokrát s označením 323i a výkonem 125kW, který zaplnil mezeru po chybějící 325i.

Rok 1996 znamenal příchod nové verze M3, upraven byl podvozek brzdy a několik detailů, hlavní změnou byl ale nový motor S52 o objemu 3,2l a výkonu 236kW, maximální rychlost zůstala omezená na 250km/h. Začátkem roku 1997 prošla celá řada e36 drobným faceliftem. Hlavním znakem jsou širší ledvinky, nepatrně pozměněná kapota a světla. V tomto stavu se pak E36 prodávala až do roku 1998 kdy BMW představilo dalšího nástupce. Ke konci roku 1997 jste si tedy mohly vybrat mezi 5 různými verzemi karosérie – sedan, coupé, touring, cabrio a compact. Dále pak bylo k dispozici 5 různých benzínových 4válců – 316i, 316ti, 318i, 318ti a 318is a 3 šestiválcové motory – 320i, 323i a 328i. V dieselových verzích to pak byl 4válec 318tds a šestiválec 325tds. Vrchol nabídky tvořila verze M3 3,2l ve variantě coupé, cabrio, případně i sedan.

Nutno ještě dodat že BMW E36 se ve verzi Touring vyrábělo do roku 1999, cabrio do roku 2000 a některé verze compact až do roku 2001.